Affärsidé – Tillgängligare närproduktion

Som boende på landsbygden vill jag kunna göra något för att bidra till en levande och hållbar landsbygd. Det är fruktansvärt tråkigt att se så många fina gårdar omkring förfalla för att ingen velat ta efter dem. Att vara bonde innebär mycket arbete och en inte allt för stor ekonomisk ersättning. Ett vanligt samtalsämne här är hur mycket det hade gynnat, inte bara oss på landsbygden, utan även städerna och hela landet om konsumenterna valde att handla närproducerade grönsaker och kött framför butikernas importerade. Medvetenheten kring närproduktion och ekologiska varor har blivit större, men vi måste fånga upp den här trenden och hålla den levande.

Genom att handla närproducerat bidrar du till att minska människans biologiska fotspår, minskar miljöutsläpp då fraktsträckorna blir kortare samt bättre och naturligare djurhållning. Du bidrar även till ekonomisk vinning för producenterna vilket resulterar i en mer levande landsbygd med ökad produktion och fler kan få tillgång till hälsosammare kött och grönsaker utan tillsatser till bättre priser.

Så hur ska vi få folk till att välja närproducerat när det kostar mer i butikerna än det importerade?
Genom att ge konsumenterna ett enkelt tillgängligt alternativ för att handla närproducerat utan att priserna drar iväg kan vi locka fler till att välja bort det importerade.

Hur ska vi göra det?
Jag har två idéer här som jag ska researcha vidare på.

Scenario 1: Bengt brukar köra och hämta kött från ett närliggande slakteri. En dag frågar grannen om Bengt inte kan köpa lite åt denne med. Via en tjänst kan Bengt registrera sig och berätta vad han hämtar för något, när han gör det och vart han kan tänka sig att lämna varor på vägen. Lisa som bor en bit ifrån Bengt ser i tjänsten att Bengt brukar hämta kött och hon kontaktar honom via tjänsten med en förfrågan om han kan köra till henne med.

Det här bidrar till mer närhet i samhället då flera personer hjälps åt. När ingen mellanhand krävs dras priserna ned. Den enda ersättningen konsumenterna kan behöva betala är en ersättning till Bengt för att han kör. Nackdelen är att alla områden antagligen inte kan täckas om det inte finns någon som är villig att leverera dit. Människorna där får då ingen tillgång till tjänsten och väljer därav kanske bort närproducerat i alla fall.

Scenario 2: Karin vill köpa grönsaker från odlingen ett par mil ifrån henne men hon har inte tid att åka och hämta själv. Hon anlitar en typ av budfirma som kör förutbestämda rutter till kunder som förbeställt vad dem vill ha från odlingen. Budbilen kan även köra ut till exempel kött till kunder längst samma väg från ett närliggande slakteri.

Det här är ett enkelt alternativ för kunderna där dem enkelt kan beställa vad dem vill ha och få det utkört på bestämda tider. Däremot kommer priset att bli högre än vid scenario 1 då företaget som kör måste ha ersättning. I fördel till scenario 1 kan däremot alla områden garanterat levereras till. Ur vinnings synvinkel tjänar företaget pengar på utkörningen.

3 thoughts on “Affärsidé – Tillgängligare närproduktion”

  1. Hej Ida!

    Som ofta är fallet inom entreprenörskap och med goda idéer så finns det ofta liknande redan på marknaden. Det innebär inget hinder för ditt fortsatta arbete på kursen, men fundera lite såsom en entreprenör måste göra hur din idé skiljer sig från existerande lösningar som påminner om den som tex Bygdens Saluhall http://www.bygdenssaluhall.org/, hur din idé innebär en förbättring eller på annat vis förhåller sig till dem. Dvs vilket behov uppfyller du eller vilket problem löser du jämfört med eventuella andra liknande idéer på marknaden.

    Hur går du vidare med idén, vad är nästa steg för dig?

    Hälsar,

    /Kristoffer

  2. Hej!

    Mycket intressant och viktigt koncept som jag ser fram emot att se din vidareutveckling på 🙂 Där jag bor så ordnar de närproducerande “bönderna” en träff på en parkeringsplats en viss tid och dag där folk som redan har beställt från dom via en Facebook-grupp kan hämta sina varor och även titta på de andras produkter som är där. Detta medför att de inte behöver “överproducera” eller försöka få sina produkter till deras målgrupp då de samlas på ett ställe. På det sättet har man också använt sociala media på ett kostnadseffektivt sätt vilket kanske kan vara nått att vidareutveckla för ditt koncept? 🙂

    Bra jobbat!

  3. Hej Ida!
    Jag tycker båda dina idéer är intressanta och passar verkligen för temat. Det är verkligen synd att många verkar välja kött efter kvantitet istället för kvalitet. Själv föredrar jag att inte äta kött lika ofta och betalar då mer för det än att betala mindre och äta oftare. Det importerade köttet litar jag inte alls på att det är det köttet som står på paketen. Jag funderade på om inte någon på slakteriet själv kan köra ut kött till kunder? Jag menar att man t.ex. registrerar sig via en tjänst precis som du skriver i scenario 1 och beställer kött kanske innan klockan 13. Sedan kan de på slakteriet planera och köra ut med det. Sofie skriver att där hon bor har bönderna en träff en viss tid och dag. Men jag tänker att då ska alla ta sig dit vilket många gör med bil. Detta har då miljöpåverkan eftersom det blir mer bensinutsläpp. Då skulle det vara bättre om ”bönderna” körde runt själva. De skulle kunna ha en melodi som glassbilen när de kommer så att man själv kommer ut och hämtar sin beställning.
    Jag är inte så insatt i spel men jag tror absolut att idén med belöningar kan bli populärt.

    Det ska bli intressant att se vilken idé du valt att fortsätta med och hur =)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *